DRUKUJ
2014-12-31

Zarejestrowanie pobytu obywatela Unii Europejskiej

wszczęcie postępowania administracyjnego: wniosek o zarejestrowanie pobytu wraz z załącznikami

miejsce załatwienia sprawy: pokój nr 93 (wejście do budynku od strony ul. Rzeźnickiej, I piętro)

Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku
ul. Okopowa 21/27
80-810 Gdańsk

 

Komunikat w sprawie zmiany miejsca obsługi klienta

 

lub

w Oddziale Zamiejscowym w Słupsku (pokój nr 417, IV piętro)
ul. Jana Pawła II 1
76-200 Słupsk
 

 
 
podstawa prawna: rozdział 3 ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (j.t. Dz.U. z 2017 r., poz. 900)

termin załatwienia sprawy: niezwłocznie

forma załatwienia: wydanie zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu, zaś odmowa zarejestrowania pobytu następuje w drodze decyzji administracyjnej

tryb odwoławczy: art. 127 do 140 Kodeksu postępowania administracyjnego

organ odwoławczy: Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców

przedmiot i wysokość opłaty:
wydanie i wymiana zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu nie podlegają opłacie
 
Godziny przyjęć interesantów:

Poniedziałek   8:00-15:30
Wtorek           8:00-18:00
Środa            8:00-15:30
Piątek           8:00-15:30
W czwartki Oddział nie obsługuje interesantów w sprawach zarejestrowania pobytu


W przypadku wymiany lub wydania nowego zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu:

  • wniosek o wymianę/wydanie nowego zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu
  • kserokopia ważnego paszportu z danymi osobowymi i zdjęciem lub innego ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo
  • kserokopia posiadanego zaświadczenia o zarejestrowanie pobytu
  • potwierdzenie zameldowania

Użyteczne informacje:

 

  • Wniosek o zarejestrowanie pobytu składa się nie później niż w następnym dniu po upływie 3 miesięcy od dnia wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
  • Wniosek o zarejestrowanie pobytu składa się osobiście. Wymóg osobistego złożenia wniosku nie dotyczy małoletniego
  • Za obywatela Unii Europejskiej uważa się cudzoziemca:

-   obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej

-   obywatela państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym

-   obywatela Konfederacji Szwajcarskiej

  • Wnioski w sprawach o zarejestrowanie pobytu sporządza się w języku polskim
  • Przy składaniu wniosku o zarejestrowanie pobytu okazuje się ważny dokument podróży. Obywatel Unii Europejskiej  może okazać inny ważny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo. W razie braku możliwości okazania dokumentu podróży lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo, obywatel Unii Europejskiej może przedstawić inny dowód niż dokument urzędowy, który pozwoli potwierdzić jego tożsamość i obywatelstwo w niebudzący wątpliwości sposób
  • Obywatelowi Unii Europejskiej, którego pobyt został zarejestrowany, wydaje się zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej
  • Zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu podlega wymianie w przypadku:

-   zmiany danych w nim zamieszczonych

-   zniszczenia

  • Nowe zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu wydawane jest w przypadku jego utraty
  • Wymiana lub wydanie nowego zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu następuje niezwłocznie na wniosek obywatela Unii Europejskiej
  • Organem właściwym w sprawach zarejestrowania pobytu, wymiany lub wydania nowego zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej, jest wojewoda właściwy ze względu na miejsce pobytu obywatela Unii Europejskiej
  • Nie dopełnianie obowiązku zarejestrowania pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega karze grzywny
  • Dokumenty sporządzone w języku obcym, służące za dowód w postępowaniu o zarejestrowanie pobytu, składa się wraz z ich tłumaczeniem na język polski, dokonanym przez tłumacza przysięgłego
  • Kserokopie dokumentów, służących za dowód w postępowaniu o zarejestrowanie pobytu, muszą zostać stwierdzone jako zgodne z ich oryginałami przez osobę do tego uprawnioną (pracownik Oddziału ds. Legalizacji Pobytu Cudzoziemców, notariusz, albo występujący w sprawie jako pełnomocnik strony: radca prawny, adwokat, rzecznik patentowy lub doradca podatkowy); powyższe nie dotyczy dokumentu podróży, którego oryginał musi zostać okazany pracownikowi Oddziału
  • W toku prowadzonego postępowania administracyjnego obywatel Unii Europejskiej może zostać wezwany do osobistego stawiennictwa, w celu wyjaśnienia istotnych okoliczności niezbędnych do podjęcia decyzji oraz zobowiązany do złożenia innych dokumentów niż wymienione w dostępnych na niniejszej stronie wykazach, które pozwolą organowi administracyjnemu na dokładne wyjaśnienie sprawy i podjęcie decyzji z uwzględnieniem zarówno interesu społecznego, jak i słusznego interesu strony
  • W celu usprawnienia obsługi klienta oraz zminimalizowania czasu oczekiwania na obsługę zaleca się czytelne i kompletne wypełnianie wniosków oraz przygotowanie egzemplarzy załączników w ilości zgodnej z dostępnym na niniejszej stronie wykazem
  • Z chwilą złożenia wniosku cudzoziemiec otrzymuje stosowne potwierdzenie zawierające: określenie rodzaju złożonego wniosku, datę jego złożenia oraz imię i nazwisko, a także podpis pracownika przyjmującego wniosek. Potwierdzenie ma charakter informacyjny i nie stanowi dowodu na złożenie kompletu dokumentów. Organ ma bowiem obowiązek przyjąć każdy wniosek, nawet w przypadku, gdy zawiera braki formalne

Na skróty:

Oddział ds. Legalizacji Pobytu Cudzoziemców